آیین نکوداشت روز استاد برگزار شد 

 | تاریخ ارسال: 1403/2/12 | 
                                      
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه مراسم گرامیداشت روز استاد با حضور دکتر حسن بیگی ریاست دانشگاه، آیت الله  علی عباسی عضو خبرگان رهبری و  رئیس جامعه المصطفی(ص) ، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونین، مدیران و استادان و پیشکسوتان دانشگاه در سالن ۱۷ شهریور (پردیس تهران) برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت الاسلام و المسلمین آقا طهرانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری گفت: در آیات، روایات و آموزه های دینی ما بر نقش و جایگاه معلم تاکید زیادی شده است. اما نکته حائز اهمیت این است که  هر دانشمند و اندیشمندی از سوی اولیا و انبیا مورد عنایت قرار نگرفته اند.
ایشان با اشاره به حدیثی از امام  جعفر صادق علیه السلام که می فرماید " هر که برای خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و به دیگران بیاموزد در مقامهای بلند آسمانها او را بزرگ خوانند و گویند: آموخت برای خدا و عمل کرد برای خدا و تعلیم داد برای خدا،  خاطر نشان کردکه  اگر چنین شاخصه‌ای را استاد یا معلم داشته باشد نه تنها در زمین که در ملکوت آسمان‌ها نیز مورد احترام قرار می‌گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه با نقل حدیثی از امیرالمومنین که می فرماید "منفورترین بندگان نزد خداوند سبحان دانشمند مغرور و متکبّر است" عنوان کرد اگر استادی با خضوع ، نیت خالص و تواضع در کلاس درس حاضر شود، قلب ‌های دانشجویان را به دست می‌آورد و می‌تواند بین آنها بسیار اثرگذار باشد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی عضو خبرگان رهبری و رئیس جامعه المصطفی(ص) ضمن تبریک روز استاد و گرامی‌داشت یاد شهید مطهری،شهید اندیشه، فکر و قلم گفت: شاید مهمترین ویژگی شاخص و برجسته شهید مطهری توجه به نیازهای فکری و معرفتی زمانه خودش بود. شهید مطهری درس خوانده حوزه‌های علمیه بود ایشان خود را وقف پاسخگویی به نیازهای معرفتی جامعه خود به ویژه جوانان و دانشجویان نمود.
 رئیس جامعه المصطفی(ص)اظهار داشت: شهید مطهری همت علمی خود را به توسعه فلسفه اسلامی ، پاسخگویی به شبهات فکری روزگار خود و توجه به قرآن پژوهی معطوف کرد.
ایشان افزود: شهید مطهری کمتر از سه ماه از پیروزی انقلاب اسلامی را درک کردند و فرصتی برای مسئله‌های روز ما نداشتند ولی بخش زیادی از آثار ایشان هنوز هم مسئله ماست به این دلیل که انقلاب اسلامی برای جامعه ما و کشور ما یک نقطه عطف تاریخی کم نظیر است.
آیت الله علی عباسی عنوان کرد: در تاریخ تمدن پژوهی آخرین تمدن، تمدن امروزی است با پیامدهای خاص خود،  کنار گذاشتن معنویت،  خلاصه دیدن جهان هستی در ماده و اصل لذت و سود بردن از مبانی این تمدن است که نتایج و آسیب‌های آن را شاهد هستیم. کشور ما جز محدود کشورهایی است  که از استعمار محفوظ مانده‌ است .
رئیس جامعه المصطفی(ص) گفت: جهان ما در حال گذار تمدنی است،  انقلاب اسلامی یک نقطه عطف جهانی است این چیزی است که تمدن سلطه جوی استعماری غرب از آن می‌ترسد و  استادان ،  دانشجویان و جوانان امروز ما باید بدانند در چه برهه حساس تاریخی قرار گرفته اند.
 ایشان با اشاره به موضوع جنگ غزه عنوان کرد:  چهل هزار کودک و زن بی‌گناه جلوی چشم سلطه‌گران کشته می‌شود و کشورهای سلطه‌جو در برابر این همه جنایت سکوت می‌کنند. ما در برابر این گونه حکومت‌ها قرار گرفته‌ایم و وظیفه ما بسیار سنگین و حساس است.
حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی با اشاره به آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه  که می فرماید"  اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند. "  گفت: این وعده تخلف ناپذیر خداست و شرط ان ایستادگی و مقاومت است و این معیار پیروزی است.
در ادامه برنامه ریاست دانشگاه دکتر حسن بیگی ضمن تبریک روزبزرگداشت مقام  استاد و گرامی داشتن یاد و خاطره بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ، شهدای اسلام ، استاد شهید مطهری، مدافعین حریم و حرم عنوان کرد: آرامگاه شهیدان سرزمینی طیب و طاهر است. خون شهیدان زمین و زمان را معطر می‌کند از چنین سرزمینی معارف بلند برمی‌خیزد چون رویش آنها به دست خداست.
ایشان گفت:  باران و آفتاب آلودگی‌های جزئی را پاک می‌کنند اما آلودگی‌های مهم مانند استعمار و  استکبار فقط و فقط با خون شهیدان پاک می‌شود . خون شهید منشاء بیداری انسان و جهل زدایی از تاریخ و جامعه بشری است بیداری ملت‌ها نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان از آثار خون مطهر شهدا است.
ریاست دانشگاه اظهار داشت:  با وجود همه تلاش‌هایی که دشمن در جهت مخفی کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده امروز طبل رسوایی این رژیم در سراسر جهان به صدا درآمده است. امروز رسوایی نقاب دموکراسی آمریکا در برابر جنبش جهانی دانشگاهیان در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت رژیم غاصب و کودکش اسرائیل بر همگان روشن شده است.
دکتر حسن بیگی افزود: خون شهدا آتش عجیبی در دل بیدار دلان و جوانان روشن نموده حتی نخبگان و دانشجویانی که در فضای آلوده غرب رشد کرده اند به دلیل فطرت پاکشان بیدار شده‌اند آتشی در دلشان روشن شده است که به خواست خدای متعال خاموش نمی‌شود مگر بعد از سوزاندن درخت جهنمی استعمار.
ریاست دانشگاه گفت:  کاری که از باران ساخته نیست از خون شهید ساخته است منتها یک چیز هم خون شهید آن را پاک نمی‌کند و آن انحرافات فکری است، سکولار فکر کردن است. شبهات فرهنگی ملحدان را، قلم اساتیدی همچون علامه طباطبایی می‌تواند حل کند. در روز قیامت مرکب عالم را با خون شهیدان می‌سنجند. این مرکب عالم است که شهید پرور و شهادت ساز است.
دکتر حسن بیگی در پایان اظهار داشت:  همه باید تلاش کنیم که گره‌هایی که در ذهن دانشجویان جوان وجود دارد باز کنیم.  تربیت و آگاه کردن نسل جوان که دشمن برای آنها برنامه دارد وظیفه خطیری است که به عهده استادان و معلمان است.
در پایان برنامه از استادان نمونه، استادان بازنشسته و سرامدان فرهنگی با اهدای لوح، تقدیر و تشکر بعمل آمد.








 















CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2716 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر